BLOG 158: Vooruit?

Het is een bijzonder weekend… Gister de dramatische afgang van het Nederlands elftal en de evenzo dramatische afgang van ‘Trumpcare’. Vannacht de klok, vanmorgen de start van het F1-seizoen en vanmiddag de VVD op het podium. Alles in de vooruit… Nou ja, bijna alles dan.

Rutte zou eigenlijk ook voetbalcoach moeten worden. Blind kan best een beetje optimisme gebruiken. Trump heeft gebluft en verloren. Zijn alternatieve zorgwet is niet eens in stemming gebracht. Twitter ontploft, het ligt natuurlijk niet aan hem en eigenlijk had hij ook nooit gezegd dat het snel moest… Dat geen optimisme, da’s gewoon keihard een leugen…

Zo ook in Lochem. De raad van maart eindigde zonder besluit over Lochem3.0 en ik moet nog zien of we er in april uit gaan komen. Het is volgens mij niet zo moeilijk. Beetje afstand nemen, onze gemeentelijke visie op de lange termijn er nog een keertje bij pakken, vaststellen dat van het plan uit 2015 lang niet alles gelukt is en dan door. Agendapunt 7 op pagina 11. Recreatie versterkt! Samen met ondernemers maken we een plan. Laten we als raadsleden in ieder geval niet in één A4-tje proberen dit issue te tackelen. Daarvoor is het te kostbaar en dat zou bijna trumpiaans zijn. Goed over nadenken, het goede behouden, benoemen wat fout ging, daar afstand van nemen en van leren en dan door. Heel eigenzinnig. Is VVV niet ook een voetbalvereniging? Misschien winnen die van Bulgarije.

Maandag gaat het ook weer over afval. U weet nog wel, twee jaar terug. Facebook in Lochem stond er vol van. Lochem wil niet gespiegeld inzamelen. Gewoon ophalen dat huisvuil. En nu ligt er toch weer een plan. Let op mensen: het heet nu ‘omgekeerd inzamelen’. Niet verder vertellen hoor maar da’s eigenlijk hetzelfde. Misschien heeft niemand het door… Da’s niet vooruit. Da’s bijna respectloos naar inwoners. Alsof we dat niet zouden doorzien? Het college wil gewoon weer voor veel geld ondergrondse stortplaatsen maken waar inwoners hun afval moeten brengen in plaats van dat de vuilnismannen het komen ophalen. Waarom?

Vanmiddag in de schouwburg mag u vragen wat u wilt. Ik ga in ieder geval in op veiligheid in het verkeer en spreek over werkgelegenheid. Daar kan de gemeente Lochem best mee vooruit. U bent van harte welkom, vooruit, kom ook. Gezellig! D’ran!