BLOG 159: Voorjaar!

De zon schijnt! Al bijna een week. De bomen lopen uit en alles wordt groen. Zelfs het nieuwe kabinet krijgt wellicht een groen rechts kleurtje. Nog één jaar tot de gemeenteraadsverkiezingen. Het voor-jaar! En d’r moet nog ontzettend veel gebeuren… Lees zelf maar.

De coalitie heeft nogal wat uitdagingen voor zich. Het bestuursakkoord is nog niet af. Denk aan lopende dossiers als het Plein en Delta of Lochem3.0. Maar ook de pilot welstand en functiegericht wegbeheer worden nog geëvalueerd. En dan ook nog het minimabeleid, de diverse bedrijfsterreinen en de economische agenda.

En dat in een tijd waarin de bevolking steeds vaker van zich laat horen en steeds meer verwachtingen uitspreekt. De veiligheid in de gemeente op de wegen vraagt aandacht. Het aantal woning- en schuurinbraken is de eerste drie maanden weer fors gestegen. De infrastructurele projecten die we samen met de provincie uit willen voeren lopen vertraging op en daardoor zijn plannen en keuzes voor eigen wegen die vorig jaar logisch leken dat nu ineens niet meer.

Denk bijvoorbeeld aan de rondweg. Vijf jaar langer duurt het bij de Provincie. Dus ook vijf jaar langer files bij de brug. Vijf jaar langer drukte in de binnenstad en dat terwijl de kranten en sociale media vol staan met vragen over het net aangelegde kruispunt en wijken barsten van het sluipverkeer…

Dat vraagt om leiding, regie en daadkracht. Meestal zorgt een college ervoor dat ze in het derde jaar van de periode alle dossiers afhandelt zodat het laatste jaar ruimte ontstaat voor leuke dingen. Da’s altijd wel prettig als je voor een campagneperiode staat. Dit 'voor-jaar' moet men nog keihard aan het werk. En de VVD helpt met alle plezier. We hebben niet voor niks het bestuursakkoord ondersteund. De plannen zijn best ok, sluiten aan op de lange termijn visie voor de gemeente en op ons liberale programma.

D’r an dus. Lochem moet komend jaar zichtbaar veiliger. Het aantal banen moet omhoog en de werkloosheid omlaag. Dat vraagt om focus, actie en prioriteit. Wij willen wel. Voorjaar! Nog twaalf maanden! D’r an!