BLOG 162: HONDERD!

Afgelopen week schreef ik uitdagend dat het toch moet lukken om komend jaar honderd mensen aan een betaalde baan te helpen. En ik kreeg precies één reactie. Top! Dank! We gaan aan de slag en voor deze persoon gaat dat lukken. Nog negenennegentig te gaan. In dit blog het vervolg…

Deze afbeelding geeft zomaar een voorbeeld van een locatie in Lochem. Zo hebben we er vele. U kunt zich voorstellen dat het bijhouden van de bebording en de vluchtheuvel, de belijning, het schoonhouden van de goot en het vrijhouden van onkruid geld kost. Goed dat de gemeente scherp is op de uitgaven. Maar niet als het kromme bezuinigingen oplevert.

Ik leg het uit. De bezuiniging op het onderhoud van openbaar groen uit 2015 heeft volgens het toenmalige raadsvoorstel honderdduizend euro opgeleverd. Best veel geld. Inmiddels zien we de effecten ervan in de wijken en horen we de klachten van inwoners erover maar wat velen niet weten is dat de gemeente de bezuiniging aan de achterkant gewoon zelf betaald.

Immers stuurt de uitvoerende partij, Circulus Berkel in dit geval, gewoon acht tot tien mensen terug naar Het Plein waar ze weer in de bijstand terecht komen. De meerkosten daarvan zijn voor de gemeente. Dus we geven minder geld uit aan openbaar groen, daardoor verliezen we werkgelegenheid, ziet onze gemeente er minder fraai uit en zijn we als we niet oppassen ook nog eens meer geld kwijt dan we dachten te besparen. Andere wethouder, ander potje, ander boekjaar. Maar wel waar!

Dat kan dus ook andersom. Als we investeren in onze openbare ruimte dan creëren we onze eigen werkgelegenheid. Kwestie van goed regelen. Circulus Berkel wil vast. En anders wellicht onze plaatselijke hoveniers wel. Toch geweldig? Allemaal een werknemer erbij en samen je eigen buurt opknappen? Kost netto niks. Levert wel wat op. Schonere, nettere, veiliger wegen, stoepen en openbaar groen. Lijkt me geweldig.

Volgende week weer een idee. Ons aanbod staat nog steeds. Bel, mail, app als je mee wilt doen. Reageer op Twitter of Facebook. Mag allemaal. Op naar honderd mensen minder in de bijstand. Samen. D’r an!