BLOG 167: Dertig!

Dertig is het nieuwe vijftig. En da’s nog lang niet altijd makkelijk. Omdat je achter een elektrische fiets blijft hangen die zelf bijna dertig gaat of omdat je voet gewoon zwaarder is… In dit blog onze uitnodiging om dat voor de gemeente Lochem voorgoed op te lossen!

Onze gemeente kent vele straatjes waar kinderen spelen, fietsers veilig moeten kunnen rijden op dezelfde baan als daar waar auto’s rijden. Waar vaak ook de voetganger op de weg loopt omdat de stoep mist of op gelijke hoogte ligt. En de tijd dat u zich aan een verkeersbord houdt is geweest. De VVD kiest daarom dan ook voor een andere aanpak. Helemaal zelf mogelijk gemaakt!

Als ik met de PvdA of met GL praat over dit thema dan roeptoeteren ze dat er meer politie bij moet komen. Prima, maar vorige week hebben we gelezen, gezien, gehoord en gevoeld waarom dat voorlopig niet gaat gebeuren. Zelfs bij forse uitbreiding is er geen prioriteit voor handhaving in dertig kilometer straatjes.

De VVD heeft afgelopen jaar drie grote stappen gezet. Als eerste hebben we het initiatief genomen om de weginrichting los te koppelen van de regeltjes. Als een maatregel werkt buiten de regel om mag het toch. Dat helpt wel! Daarnaast hebben we een stevige oproep gedaan om zelf te mogen handhaven. De bevoegde opsporingsambtenaren van de gemeente spreken u aan op uw rijgedrag. Niet in uw eigen wijk natuurlijk, elders.

En als derde zijn we met diverse groepjes buurtbewoners in gesprek om heel concrete plannen uit te werken. Per situatie bekijken we hoe en wat. Een rijtje paaltjes om stoep en weg te scheiden, een bloembak als chicane, een versmalling door deels op de rijbaan te parkeren en gelijkertijd de stoep te verbreden. Eenvoudige maatregelen voor relatief weinig geld.

Aanstaande donderdag 1 juni staat de VVD daarvoor op de planken. Om samen met u in uw eigen wijk te inventariseren en te bekijken hoe het daar veiliger kan. Dat kunt u zelf regelen. Dat is onze manier van politiek. Niet wachten op meer geld, meer politie of meer bevoegdheden uit Den Haag, maar gewoon zelf aanpakken. Omdat het kan en omdat het werkt. Donderdag 1 juni, schouwburg Lochem, 20:00 uur, kost niks maar levert veel op! Dertig is het nieuwe vijftig. Wen er maar aan. D’ran!