BLOG 168: Tien!

In de week waarin Trump het klimaatakkoord van Parijs opzei, Groot Brittannië wederom werd opgeschrikt door een laffe aanslag en onze kabinetsformatie een nieuwe fase in gaat, stond ik afgelopen donderdag voor tien heel betrokken Lochemers ons verhaal te houden. Maar tien…?

Bij het eerste onderzoek van ons nieuwe burgerpanel hebben we bijna 900 reacties ontvangen. Vol trots nemen raadsleden grafiek na grafiek door en komen we tot conclusies. De publieke presentatie volgt op korte termijn. Bijna 900 inwoners van Lochem! Da’s toch best aardig? Burgerbetrokkenheid.

Maar waarom zijn er dan als je echt in gesprek gaat maar tien?

Ik ben wel heel blij met deze tien. Blij omdat er nog een enorm verschil zit tussen via een mailtje of digitale portal een aantal vragen beantwoorden en een echt gesprek. En deze tien mensen hebben niet alleen een mening over hun eigen omgeving, wijk of straat. Ze nemen er ook verantwoordelijkheid voor. Ze zetten een stap extra, boven het maaiveld, uit de comfortzone en in de discussie. Soms nog wat aarzelend, hier en daar nog wat schoorvoetend maar allemaal vanuit een intrinsiek ideaal.

En dat is wat onze gemeente zo mooi maakt. Gelukkig gaat het in de gemeente niet vaak over grote dingen en groot leed. Van de vijfenzeventig miljoen die Lochem er jaarlijks doorheen brast gaat verreweg het grootste deel op aan kleine dingen. Heel veel kleine dingen waar heel lang over gepraat wordt. En juist daar maakt de inwoner het verschil. Door initiatief te nemen. Op te komen voor het eigen ideaal. Een nettere buurt, betere veiligheid op straat, kwalitatief goed onderhoud van de openbare ruimte. Noem maar op. Al die kleine dingen.

Natuurlijk lijkt het me het geweldig om volle zalen te trekken. Er passen honderdtwintig mensen in de Stadslounge van de Schouwburg, dus kom maar op, maar ik kijk met trots en tevredenheid terug op afgelopen donderdag. Omdat ik daar tien kleine inwonerinitiatieven heb zien ontstaan. Tien lokale groepjes inwoners heb kunnen helpen met hun plan en struggle met de gemeente. En daar draait het om. Da’s mijn essentie van lokale politiek. En geweldig om te doen!

Dank jullie wel, alle tien!