BLOG 170: Lochem Werkt!

U ment mij als een positief mens. Zelfs als er nog maar een klein kalkstreepje onder de rand van een glas zit noem ik het al halfvol. Hoop drijft mij en energie tekort ken ik niet. En het werkt! Lees zelf maar!

© @svte

Allereerst zagen we zaterdag één van de eerste echte mooie Lochemse acties om mensen aan een baan te helpen. Werkgevers die klaar staan met hulp en werkzoekenden die gericht in gesprek gaan om aan een baan te komen. Vervolggesprekken, matches, een hoop volk op zaterdag in de hal van het gemeentehuis! Goed initiatief van de gemeente. Chapeau!

Het tweede waar ik blij van wordt is het overweldigende aanbod aan goede ideeën vanuit onze samenleving dat er voor zorgt dat onze straten veiliger worden. Na de aangenomen motie ‘creatief 30’ hebben inwoners zelf plannen gemaakt voor hun eigen weg, wijk en buurt. En het werkt! Voor diverse wegen en wijken liggen er nu concrete plannen waar we als raad iets van kunnen vinden. Ik zeg: even samenvoegen, nietje erdoor en uitvoeren. D’r an! Bij de kadernota er een beetje budget aan toekennen en dan door. Uitvoering kan nog dit jaar starten.

En als we het dan toch over de kadernota hebben, dan kon dit wel eens de kanteling zijn die we de afgelopen jaren hebben opgezocht. Inwoners die verantwoordelijkheid nemen en met concrete plannen komen. Na een aantal jaar zaaien kon het wel eens zo zijn dat komend jaar de raad veelvuldig benaderd gaat worden met initiatieven, plannen en voorstellen vanuit onze sterke kernen. Dat zou toch geweldig zijn! Ook dat werkt!

Wat de VVD betreft moet er op dat punt nog wel een beetje financiële ruimte in de kadernota gecreëerd worden. Om er voor te zorgen dat de gemeente klaar staat om uw initiatieven ook samen te kunnen waarmaken. Met capaciteit, advies en middelen. Daarvoor bereiden we een motie voor. De provincie Gelderland heeft een oproep gedaan om mee te mogen helpen die initiatieven mogelijk te maken. Cofinanciering noemen ze dat. Dus dat wanneer Lochem ergens geld in steekt, Arnhem dat verdubbelt. Lijkt me een goede basis toch? U neemt initiatief en dan samen aan het werk! Hoe mooi is dat. Het werkt echt! D’r an!