BLOG 171: Snelweg!

Lochem wil een snelweg. Digitaal voor iedere inwoner in het buitengebied. En daar wil het college veel geld insteken. Door vast buizen aan te leggen waarin later glasvezel aangebracht kan worden. Kosten? Twee ton voor onderzoek en daarna 4 miljoen voor de buizen. In dit blog ons verhaal.

Als ik thuis onze snelheid test (zie afbeelding) dan is dat naar de huidige maatstaven niet snel. Laatst KPN gebeld: ‘Oh, meneer, dan woont u vast heel mooi!’ Klopt, maar 2Mb is gewoon niet goed genoeg meer. Prima dat de gemeente daar wat aan wil doen. En dat het nog deze raadsperiode moet is ook okay!

Kort stukje historie. Ruim drie jaar geleden werd een groots plan gepresenteerd. Samen met Provincie en diverse gemeentes werd snel internet aangelegd. Kosten voor Lochem: ongeveer 4 miljoen. Het ging niet door want Europese wetgeving zou het niet mogelijk maken dat de overheid internet aanlegt. Jammer. Toen kwam CIF. De ondernemer die voor een tientje per maand het netwerk aan wilde leggen. Die waren pas snel weg want het bleek een stuk duurder uit te vallen. Weer geen snelheid in de breedband.

En nu dit idee. De gemeente legt zelf vast de buizen waardoor later een provider het glas kan blazen. Klinkt simpel. We blijven buiten Europees gedoe en contracteren gewoon de providers voor 25 jaar zodat we de investering in de buizen terug kunnen verdienen.

En daar zit nou net mijn zorg. Thuis zet ik 4G aan. Da’s snel genoeg, en gaat met elke twee jaar sneller. De eerste draadloze verbinding, GSM startte in 1991 in Finland. Wie is er niet met een Nokia begonnen? En nu, net 25 jaar later praten we over 5G. 4G is al achtmiljoen keer sneller dan GSM. En die ontwikkeling staat niet stil. Wie wil er dan over 25 jaar nog glasvezel?

Ik kan maar een beetje in de toekomst kijken en ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. Zeker als ze ook het plaatsen van een 5G mast in Lochem als scenario meenemen. En welke kansen en risico’s dat biedt. En, tja. Snelheid is echt wel geboden. De VVD wil snel internet voor iedereen, binnen en buiten bebouwde kom. En dat de overheid daar een beetje in moet investeren is prima. Net als bij gas, riool en elektra. Net als bij een snelweg. Ook daar kan het de VVD niet snel genoeg. D’r an dus!