BLOG 172: Vergrijzing-de-luxe!

Afgelopen maandag is de kogel door de kerk gegaan. Lochem gaat bouwen aan de Kop van Oost. Een veel bediscussieerd plan. Eén van de discussiepunten hoeven we het niet meer over te hebben. Bouwen voor sociale huur. Lochem is een Rijkeluishuisgemeente. Kijk maar bij het CBS!

Laatst was al in het nieuws dat Lochem bij de top vijf gemeenten hoort als het om miljonairs gaat. En nu blijkt Lochem ook nog eens bij die gemeentes te horen waar de leeftijd waarop mensen een huis kopen het hoogst is. Goed om te weten en het biedt volop kansen. Lochem is blijkbaar erg in trek bij welgestelde mensen die op latere leeftijd in onze gemeente een huis kopen. Prima! Het maakt wel dat we ons woonbeleid daar op moeten afstemmen. En ook ons economisch beleid.

Bij elke ontwikkeling die we als gemeente doen wordt steevast door PvdA en GL ingebracht dat er rekening gehouden dient te worden met sociale huurwoningen en geeft de VVD steeds aan dat de markt prima zelf in staat is te bouwen voor de juiste doelgroep. Wij zijn niet zo van de percentages. En het CBS geeft ons gelijk. Moet je dan helemaal niet bouwen voor sociale huur? Jawel, tuurlijk moet dat. Daar hebben we de woningbouwcorporaties voor. Die doen dat prima en houden zelf rekening met de benodigde aantallen.

Nee, de VVD kiest veel meer voor de kansen van onze aantrekkelijkheid. Als we een beetje innovatief vooruit kijken dan is vergrijzing voor Lochem een kans om de krimp voor te blijven. Dan kunnen we zorg en wonen combineren en wellicht met nieuwe woonvormen zelfstandig wonen in de mooiste gemeente van Nederland tot de norm verheffen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan woningen waar de partner ook kan wonen terwijl de ander zorg ontvangt. Met 24 uurs-zorg naar keuze.

De werkgelegenheid zien we er op aangepast. Nu al zijn er nieuwe kleine innovatieve bedrijven die zich op die markt richten. Met onze gemeente als landelijk welvarend voorbeeld voor vergrijzing-de-luxe zijn we ook op de arbeidsmarkt aantrekkelijk. Dan kunnen we ook daar onderscheidend zijn. Te beginnen op de Kop van Oost. Beetje luxere woningen waar wederom veel seniore welgestelde mensen langs de Berkel kunnen komen wonen. Lijkt me prima! Kop van Oost voor Munt van West. De slogan voor de flyer van Funda al te pakken! Haha, d’ran!