BLOG 173: Binnenstadsvisie

Eén dag na de Pride in Amsterdam, vorig jaar voer ik mee, een wereldervaring, is de vakantie voorbij en blog ik weer vrolijk het net op. Genoeg gebeurt in de afgelopen weken. Wordt Lochem ook genderneutraal? Komt de Lidl of de gracht? Krijgt Lochem glasvezel of windmolens? We gaan het allemaal zien! Eén ding is zeker: ik schijf erover in mijn blog.

Vrijdagmiddag stonden we er. Met z’n drieën. Aangekondigd en klaar om aan te horen. Het is niet het eerste gesprek met inwoners die het ergens niet mee eens zijn maar toch valt telkens weer het wantrouwen in de gemeente op. Dit keer over het voormalig gasfabriekterrein. En de plannen van de Lidl. We kregen de volle laag en de wind van voren. Maar we stonden er wel. En luisterden.

Het werd een goed gesprek. Nadat de emotie een beetje bedaarde hebben we reële en kritische opmerkingen van omwonenden gekregen. Het is ook wel wat als je een appartement hebt gekocht in de wetenschap dat er woningbouw tegenover je gaat komen en je slaapkamer ligt straks naast de bevoorradingsplek van de vrachtwagen van een supermarkt. Of je kijkt nu uit op bomen en een parkeerplaats en straks op een blinde muur.

Maar ook waardevolle tips. Is de gemeente wel op de hoogte dat het terrein onder de fietsenwinkel nog niet gesaneerd is? Houdt de gemeente wel rekening met de waterstand in Tuindorp? Daar zou al jaren iets aan ophoging gedaan moeten worden. En hoe moet het straks met de veiligheid in het verkeer.

Bovenal springt de behoefte aan een heldere duidelijke brede Lochemse binnenstadsvisie eruit. Hoe past dit plan in de presentatie van de aanpassingen van de Julianalaan? En sluit het wel aan bij het lopende onderzoek van Imoss over de binnenstad? Is die werkgroep wel betrokken en aangehaakt?

Wij gaan het bekijken en komen er op terug. Aan het eind van de bijeenkomst fietste een meneer langs. Laat die supermarkt er maar snel komen zijn hij. Dat geluid is er dus ook. Het plan roept emotie op en er is natuurlijk impact op de direct omwonenden. Nu kijken hoe al die plannen uitgewerkt worden. Integraal? Met visie? We blijven in gesprek. Ook in de vakantie! D’ran!