BLOG 175: Van Spaansen Bloed...

In de week waarin Trump zich identificeert met rassenhaat, er op de Ramblas een ramp was, en ons kabinet-in-wording het Wilhelmus op scholen wil laten zingen, prijs ik me gelukkig dat ik gewoon lekker lokaal in Lochem in gesprek mag. In Epse dit keer.

Toch wel goed om naar aanleiding van alle aandacht in de pers de tekst van ons volkslied nog eens te lezen. Vooral het zesde couplet. Dat rijmt wel, maar niet met onze scheiding tussen kerk en staat. Het zou als Psalm niet misstaan en wat mij betreft, liberaal in hart en nieren, mag ook het CDA zijn mening hebben maar hoeft ons volkslied niet in het regeerakkoord.

Gewoon opnemen in het lijstje met Beatrijs en Van den vos Reynaerde. En vooral lekker kneuterig mee blijven zingen bij sportwedstrijden. De beste manier om meer het Wilhelmus te zingen is beter presteren met sporten. Als we meer winnen komt dat vanzelf goed. Kijk maar naar de voetbaldames. Zongen allemaal mee. En wonnen!

Nee, belangrijker is dat onze economie groeit! Dat maakt het gesprek in Epse ook zo relevant. Omdat daardoor het bedrijventerrein gaat leven. En omdat daardoor nu eindelijk de A1 verbreed wordt. En precies die ontwikkeling bracht ons met inwoners in gesprek. Dank aan een ieder die aanwezig was. Dank aan de vele tips en meningen. Ons beeld van hoe u denkt over uw dorp is gegroeid. Ons beeld van hoe u denkt over politiek eveneens. Met beide gaan we aan de slag. Da’s een belofte!

Supermarkt, hotel, de N348, de N339 en de nog te realiseren Brink. Eigenlijk heel logisch. Wonen, werken, leven en een beetje veilig over straat kunnen. En dat brengt me toch weer bij Barcelona. Als we dan toch iets met het Wilhelmus doen dan pas ik de tekst een beetje aan. Dan ben ik deze week Van Spaansen Bloed. Zodat we ook morgen, en overmorgen en over-overmorgen veilig over straat blijven kunnen. Veilig naar school, veilig naar Lowlands, veilig over de Ramblas of de Kalverstraat. Of de Brink in Epse. Omdat dat echt belangrijk is. Dat zal het CDA zich ook vast een keer realiseren. En tot die tijd? De VVD leidt vanaf vandaag het langstzittende kabinet van na de oorlog. Da’s niet zomaar! Da’s gaaf! D’ran!