BLOG 176: Zaken doen!

Voor me ligt het meest recente exemplaar van Lochemse zaken. Het door de gemeente uitgegeven blad over bedrijven in Lochem. De kop? ‘Als bedrijf moet je in Lochem zitten!’ Waar, helemaal waar, maar toch. In dit blog de praktijk.

Zaak 1: Eefde

Ik word gebeld door een ondernemer. Of ik weet dat hij interesse heeft in een leegstaand bedrijfspand. Het past bijna helemaal qua milieuklasse en zou een mooie uitbreiding van z’n bedrijf betekenen. De wethouder, zo informeert hij me, kiest er echter voor om het plan niet voor te leggen aan de raad. En waarom? Geen idee?

Zaak 2: Lochem

Een beginnend bedrijf groeit als kool. Duurzaam product, Europese ambities en op zoek naar ruimte. In gesprek met de gemeente en diverse makelaars, maar na zes maanden heen en weer praten waarbij de ondernemer vooral achter de gemeente aan moet trekken om antwoorden heeft het hem lang genoeg geduurd en kies hij voor Zutphen. Lochem laat honderdtwintig tot honderdvijftig banen lopen… Wist de gemeente niet van de potentie? Zeker wel! Gewoon een gemiste kans…

Zaak 3: Eefde

Een zaak gebruikt al vele jaren hetzelfde perceel en wil nu graag uitbreiden. Na een eerste gesprek met de gemeente blijken gebruik en bestemming niet geheel in overeenstemming met elkaar (dat zou overigens zomaar bij veel meer bedrijven zo kunnen zijn). In plaats van uitbreidingsplannen heeft de ondernemer in kwestie nu eerst procedureel gedoe. Daar zat hij dus niet op te wachten. Ik ga komende week maar eens poolshoogte nemen.

Drie Lochemse zaken. We zullen er bij het college wel eens om vragen. Kunnen we gelijk horen hoe het gaat met de voorgenomen wekelijkse bedrijfsbezoeken. Met het blaadje is natuurlijk niks mis. Ben er zelfs heel blij mee. Maar in de praktijk lopen zaken blijkbaar anders. Niet over Lochemse zaken praten maar zaken doen! Onze gemeente die helpt voortbrengen, uitbreiden en die groei stimuleert. Elke kern een eigen bedrijfsterrein. Woon-werklocaties aan de rand van onze dorpen. Dat houdt kernen leefbaar, zorgt voor banen en trekt jonge gezinnen aan. zaken. Doen is het nieuwe praten toch? Zaken doen! D’ran!

Erik Haverkort, fractievoorzitter.