BLOG 179: Duurzaam?

De raad van maandag ging over duurzaamheid. Over hoe het college klimaatneutraal wil worden zonder te investeren in windmolens en over de vraag of het grootschalig plaatsen van zonneparken nu wel zo gewenst is. Heel toevallig werden afgelopen week ook de nieuwste cijfers bekend. Lees snel verder hoe Lochem het doet…

Alle informatie, inclusief de verbeterplannen, is te zien op www.gdindex.nl. Wat mij positief opvalt in deze index is dat duurzaamheid al lang niet meer alleen milieu is. Lochem doet het dramatisch op het gebied van hernieuwbare energie, natuur en CO2. Maar ook jeugdwerkloosheid en gendergelijkheid kan volgens deze meter een stuk beter.

Wat de VVD betreft is het niet investeren in de windmolens aan het Twentekanaal een goed besluit. Dat had twee jaar geleden al genomen moeten worden. Het draagvlakonderzoek was onnodig. Wind waait nou eenmaal veel harder op zee. Als je dan als gemeente wilt investeren doe dat dan daar. Als je wilt leven van de wind en een beetje rendement wilt maken dan zou ik niet kiezen voor IJsselwind BV, maar voor Oostzee BV, of Berenstraat BV… Heeft nog een voordeel: de kabel, nodig voor het transport van de opgewekte stroom, wordt gemaakt in Lochem. Door TKF.

En dan zonneparken. Wat de VVD betreft mag een eigenaar best een paar grasvelden vol zetten met zonnepanelen. Ik snap dat buren daar een mening over hebben maar de hinder van zonnepanelen is overzichtelijk. Maar als het gaat om grootschalige opwekking lijkt het me veel logischer onze vruchtbare grond te gebruiken voor voedselproductie en de panelen te plaatsen waar de zon echt schijnt. De Sahara bijvoorbeeld, of Spanje. En dan kunnen we het transport van de stroom vast weer door onze lokaal geproduceerde kabeltjes laten gaan. Twee keer winst!

De essentie van dit blog is tweeledig. We moeten echt af van dat groenlinkserige bekrompen lokale duurzaamheidsbeleid. Denk groots en investeer in echte oplossingen. Daarbij ligt het resultaat heel vaak buiten onze gemeente. En twee? Ons klimaatprogramma heeft nog heel veel energie nodig. Kijk maar op gdindex.nl. In het beste geval doen we het  net iets beter dan gemiddeld en dat vindt de VVD echt niet genoeg voor Lochem. D’ran dus!