BLOG 181: Jeugdzorg...

Soms moet je als politicus even wat uitleggen. En bij Jeugdzorg is dat aan de orde. Gister, de Stentor: ‘Jeugdzorg kost Lochem miljoenen!’. Afgelopen week de toelichting van het college en in dit blog mijn uitleg.

© @destentor

De krant schrijft dat het gaat om een tekort van 2,4 miljoen. Het budget voor 2017 bedraagt 6,2 miljoen. In Lochem worden 628 jongeren geholpen ten opzichte van 525 in 2016. Da’s relatief veel maar dat komt vooral door Intermezzo in Eefde waar veel jeugdhulp verleend wordt. Lochem helpt zo jongeren uit andere gemeenten zonder de  dekking van die zorg in onze begroting.

Dat zogenaamde ‘woonplaatsbeginsel’ wordt in 2019 wettelijk gerepareerd dus daarmee is voor nu een deel van het verschil verklaard, zou je denken. Echter, de getallen wijzen anders uit. Een groei van 20% in het aantal jongeren leidt tot een kosten stijging van 40%. Da’s dus niet goed.

Wat ik ook erg bijzonder vind is dat in een rapport van BMC advies uit juli 2017 over de kosten staat dat het tekort ‘slechts’ iets meer dan zes ton zal bedragen. Dus wat is er in de afgelopen zomer gebeurt? Verrassing?

Opvallend is bij elke discussie over jeugdzorg dat steeds de ingewikkelde administratie als argument naar voren komt. Eerst een indicatie, dan een instelling die zorg levert en daarna een factuur. De gemeente is verantwoordelijk, heeft eigenlijk geen grip op de indicatie en op het aantal jongeren, maar dient wel haar administratie op orde te hebben. Een overschrijding van 2,4 miljoen terwijl je eigen adviseur slechts zes ton raamt is niet goed. Wat de VVD betreft ligt daar het probleem. En de oplossing!

Elke maand van de 628 zorgontvangers netjes bijhouden welke zorg ze krijgen, van welke instelling en tegen welke kostprijs is toch niet zo moeilijk?

Wat ons betreft is jeugdzorg prima en is het fijn dat onze plaatselijke instellingen dat aanbieden. Da’s werk! Maar laat de administratie nu eindelijk op orde zijn. En daar zit onze zorg. Daar zijn we schijnbaar in het gemeentehuis nog niet zo goed in… Da’s onze zorg. Jeugdzorg. D’ran dus!