BLOG 184: Dames en heren!

Na zeven maanden onderhandelen krijgt Nederland komende week een nieuw kabinet. Het gekke? In de media gaat het vooral over het aantal vrouwen. Recent was heel Nederland in de ban van het woord genderneutraal. En van het SIRE-spotje over buiten spelende jongetjes. In dit blog mijn beeld.

Even de feiten. De Tweede Kamer bevat 54 vrouwen. Da’s een derde. Het kabinet Rutte III krijgt zes vrouwelijke ministers, slechts één kabinet daarvoor (Balkenende III) kende evenveel vrouwelijke ministers, ook zes. De rest allemaal minder.

Toen we vier jaar geleden de lijst presenteerden voor de gemeenteraadsverkiezingen kreeg ik veel kritiek dat er maar één vrouw op stond. Ze heeft bewezen een hele goede te zijn maar ik hoop natuurlijk wel dat komende lijst meer dames laat zien.

Maar gaat het nu om aantal of toch om iets anders? Mij gaat het om verscheidenheid. Diversiteit en verschil! En dat mag je best benoemen!

De discussie over genderneutraal laat in essentie woorden die onderscheidend zijn weg en voegt woorden toe die het verschil bedekken. Reizigers in plaats van dames en heren. Of bewoners. Feitelijk klopt het echter onze maatschappij is nou juist zo mooi vanwege die verscheidenheid. Verschil leidt tot debat en debat tot verbetering!

De VVD heeft naast vrijheid gelijkwaardigheid als waarde. Niet gelijkheid maar gelijkwaardigheid. Mannen zijn evenveel waard als vrouwen maar niet gelijk. Nederland is het eerste land ter wereld waar mensen van dezelfde sekse met elkaar kunnen trouwen. Dat valt op omdat we daarmee recht doen aan het verschil. Recht doen aan de individuele behoefte van mensen. Dat hoort in een vrije samenleving als de onze. Dat zou ik niet willen bedekken met woorden die omwille van de uitzondering veralgemeniseren. Ik respecteer elk individu, elke uitzondering mag en maakt onze samenleving bijzonder. Maar wat mij betreft mag je best gewoon ‘dames en heren’ blijven zeggen. Dat vind ik netjes en daarom  staat het in ons concept verkiezingsprogramma voor volgend jaar.

Ik ben voor meer vrouwen op de lijst en in het kabinet. Maar niet vanwege quota-discussies. Wel omdat het fantastisch samenwerken is. Omdat gelijkwaardigheid en verscheidenheid ons land en onze gemeente beter maken. Komende week stellen we ons verkiezingsprogramma vast, eind november onze kandidatenlijst. Met dames en heren dus! D’r an!