BLOG 196: Slagvaardig!

Soms ben ik het roerend eens met onze burgemeester. En maandag tijdens zijn nieuwjaarsrede was zo’n moment. De overheid moet slagvaardiger. Dat zei hij! Sneller, meer invloed van inwoners en beter. Hoe mooi is het dat dat nu precies aansluit bij het verkiezingsprogramma van de VVD! Lees zelf maar.

We kennen allemaal de voorbeelden waar het nog niet lukt. Recent nog met de pilot 60 km/u op de N348. Onze wethouder gaat inspreken bij de vergadering komende week. Je zou toch hopen dat ze een directe hotline had als het om veiligheid ging. En mind you: de besluiten om de kruisingen veilig te maken zijn al meer dan 10 jaar oud! Slagvaardig?

Nog zo’n mooi voorbeeld. Onze duurzaamheid. Het doel, klimaatneutraal in 2030 is door de gehele gemeenteraad vastgesteld in 2011. Het plan om daar uitvoering aan te geven is, onder leiding van D66 notabene, compleet mislukt. Ik ben normaal een heel positief mens, u kent me, maar waar dit college de afgelopen vier jaar mee bezig is geweest als het om onze gemeentelijke duurzaamheid gaat? Ik daag u uit de successen te benoemen. Ook dat moet veel slagvaardiger. En het kan ook zonder windmolens op land, zonder subsidie en zonder heel veel landbouwgrond op te offeren voor zonnepanelen. Echt waar.

Slagvaardig gaat wat ons betreft over twee dingen. Ten eerste normaal doen. Niet al te veel getrut, niet te lang dralen maar gewoon aanpakken. Doortasten optreden. Maar d’r zit ook een diepere betekenis in. Het relateert ook aan vakmanschap, visie en overzicht. Een vroeger vlootcommandant was slagvaardig wanneer hij of zij vanaf de brug het overzicht had en klaar was voor de strijd. Goed voorbereid, krachtig, vol vertrouwen en paraat.

Onze club staat paraat. Klaar voor de verkiezingsstrijd! Nog iets meer dan twee maanden en dan is het woord aan jullie. En laten we wel zijn. Inwoners, ondernemers, burgers zijn veel slagvaardiger dan de gemeente. Daarom belooft de VVD ook invloed na de verkiezingen. Met de bepaalpas! Het is jouw gemeente Lochem. Jouw kern, dorp, straat of buurt. En daar heb jij invloed op. Slagvaardiger wordt het niet. Doe je mee? We starten op 31 januari om 20:00 uur in Lochem in de Schouwburg met onze roadshow en gaan dan de hele gemeente door. Hou de verdere publicaties vooral in de gaten! D’r an!

Erik Haverkort, lijsttrekker