BLOG 208: Maandagmorgen...

Meestal schrijf ik m'n blog op zondag, eigenlijk altijd. Maar gister lukte het niet. Geen tijd, veel buiten in de zon doorgebracht. Inspiratie kwijt? Nee. Wel onder de indruk van het nieuws… dat wel. Lees maar.

© omroep gelderland

Ergens in de kantlijn van de krant las ik afgelopen week het bericht dat de aangereden bejaarde fietser op de Nettelhorsterweg alsnog aan zijn verwondingen… En dat er tijdens de wielerwedstrijd in Wanneperveen bij een aanrijding op een geparkeerde auto diverse jonge renners naar het ziekenhuis moesten. En dat bij Parijs-Roubaix een 23 jarige renner aan een hartstilstand…

In de aanloop naar de verkiezingen kreeg ik vele berichten van bezorgde inwoners over de risico’s die ze ervaren in het verkeer. En ik ben op menig plek in onze gemeente ter plaatse gaan kijken om mezelf echt een beeld van die risico’s te vormen.

Dat er meer geld is sinds de vaststelling van de nieuwe nota mobiliteit, is helder. Mooi is het dan ook om te zien dat deze zich vertaald heeft in een concrete planning voor de komende jaren. Inwoners die veel en vaak tussen Vorden en Lochem gebruik maken van de Vordenseweg? Dit jaar groot onderhoud! Omdat het nodig is. De raad moet op 23 april nog een besluit over de planning nemen maar dan gaat het van start.

Ik besef me ook dat dit slechts een eerste stap is. De vele locaties die me gemeld zijn en waar ik ben geweest staan lang niet allemaal in die planning. Denk aan de Traverse in Eefde waar ondanks de smileys nog vaak door fietsers onveiligheid wordt ervaren. Of door ouders van fietsende kinderen. Of denk aan de inwoners tussen Zwiepseweg en Barchemseweg in Lochem die al jaren met de gemeente in gesprek zijn en analoog aan de initiatieven uit de Nieuweweg ook graag stappen willen maken. Of denk aan de vele kuilen en schades die er na de winterperiode zijn achtergebleven en waar Circulus Berkel echt niet overal op korte termijn tegelijkertijd herstel kan uitvoeren.

U mag ervan uitgaan dat we de komende tijd daar echt aandacht aan gaan geven. Hoe? Dat hangt mede af van de coalitiebesprekingen maar dat we ook na de verkiezingen veiligheid belangrijk vinden staat vast! En ja, inwoners hebben daar invloed op. U bent tenslotte het verkeer. Doe vooral een beetje voorzichtig. Ook op maandagmorgen. D’r an!