BLOG 214: Coalitie Akkoord!

Er zijn heel veel gemeentes waarbij de onderhandelingen nog gaande zijn maar onze gemeente Lochem heeft een nieuw college! Alle wethouders unaniem benoemd en aan de slag! Met recht Coalitie Akkoord!

Eric-Jan de Haan op Economie, Verkeer, Vervoer en Buitenruimte. Bert Groot Wesseldijk op Financiën, Wonen en Omgevingswet en Henk van Zeijts op Duurzaamheid, Energie en Zorg. Dichtbij, Duurzaam, Doen! Onder dat motto zult u de komende vier jaar allemaal te maken krijgen met de nieuwe aanpak. Bepaalpas-a-Go!

‘Maar wat verandert er dan nu echt?’, vraagt u zich wellicht af. Nou, dat laat zich het best toelichten aan de hand van enkele voorbeelden.

Stel u hebt geen baan, bent al enkele jaren op zoek, hoort zelden of nooit wat van de overheid en begint het vertrouwen in de samenleving een beetje kwijt te raken. Dan mag u ervan uitgaan dat er binnen afzienbare tijd, zeg begin 2019, vanuit ’t Baken iemand u opzoekt en verder helpt. Eén contact, directe hulp, maatwerk, dichtbij voor zorg, werk, schuldhulp en inkomen. En als u nou die iemand bent. Laat u dan nu vast horen. Dat scheelt.

Of stel dat u langs de Vordenseweg woont en u zich afvraagt waarom nu wel de gaten langs de weg gerepareerd zijn maar dit wellicht nog niet het groot onderhoud is dat uitgevoerd zou worden? Wat deze coalitie voorstaat is dat u vooraf daarover geïnformeerd bent. Zoals dat hoort. Gewoon in begrijpelijke taal. En dat u tijdens en na afloop betrokken wordt.

Of stel dat u een goed idee heeft om onze gemeente duurzamer te maken. Dan ontvangt u bij deze coalitie een luisterend oor. Ze staan te popelen om samen aan de slag te gaan met al die plannen die vaak wel aan de verjaardagstafel besproken worden maar vaak nooit de drempel van het gemeentehuis over komen.

Of dat u na vier keer bellen nog steeds in de wacht staat. Bij Circulus, of bij een andere dienstverlener die namens de gemeente werkt. Ook dat wordt anders! Dichtbij, duurzaam, doen, kan alleen waargemaakt worden als u het merkt. Als inwoners meedoen en de gemeente daarvoor open staat. Da’s de essentie, daarom is deze coalitie akkoord! D’ran! U ook dus.