BLOG 215: Belevingsvlucht!

De omhaal van Bale! Dat is een belevingsvlucht! En ik kan me ook nog wel indenken dat de zwabbertrap waar de 3-1 uit voortkwam enige beleving teweeg brengt. Maar de vlucht voor Lelystad Airport een belevingsvlucht noemen? Nee, da's gewoon een proefvlucht.

De mooiste tip las ik ergens op twitter geloof ik. ‘Neemt u de vlucht vooral op met uw mobiele telefoon, dan kunt u het nog een keer terugluisteren of aan anderen laten horen.’ Erg handig ook dat je dan met je volumeknop de hinder zo groot of klein kunt maken als je zelf wilt. Prettig geregeld! Echt een beleving! 

 

Kijk, als je vlak bij de Polderbaan woont en er elke paar minuten op 250 meter hoogte vliegtuigen passeren is de hinder echt. Daarover mag je klagen en daarom is het ook goed dat er een maximum is aan het aantal vluchten. Wat mij betreft bouwen we Schiphol II in de Noordzee, maar er is nu gekozen voor Lelystad. En op de website www.belevingsvlucht.nl kunt u precies zien waar de toekomstige routes liggen, wat de minimale vluchthoogte is en hoe laat de proefvlucht passeert. 

 

Ik zit met dit mooie weer vaak in de tuin. U vast ook. En dan komen er regelmatig propellervliegtuigjes over. Even lawaai, even het boek opzij, de nek strekken, omhoog kijken en dan weer verder. Ik heb daar in onze gemeente nog nooit iemand over horen klagen. Niemand weet ook hoeveel decibel die kerozinekapriolen produceren. Niemand klaagt over de CO2uitstoot van die dingen en de meeste mensen hebben sympathie voor Teuge en z’n para’s. En toch maken deze tweezitters meer lawaai dan de te verwachten vakantieboeings of alpenairbussen. 

 

Ik gun ieder zijn ruimte om te klagen. Begrijp me niet verkeerd. Maar ik zie ook dat we graag naar de zon vliegen, lekker gebruik maken van de dagtripzakenreis en dat de hinder bij Schiphol beter verdeeld moet zijn. En ja, als spoor-ondernemer ben ik groot voorstander van snelle treinen of Elon Musk-achtige tubes zodat we met meer dan duizend kilometer per uur door Europa kunnen zoeven. Maar zolang het vliegtuig nog ongeveer tien keer goedkoper is dan de trein en minstens twee keer sneller dan neem ik onze consument die keus niet kwalijk. Dus kijk ook ik woensdag met spanning omhoog naar de belevingsvlucht. Strek ik mijn nek om vervolgens mijn boek weer op te pakken. Denk dat het een reisgids is. Op zoek naar mijn eigen volgende belevingsvlucht. D’r an! 

 

Erik Haverkort, fractievoorzitte