BLOG 219: Vakmaatwerk!

Afgelopen week ben ik weer regelmatig benaderd door inwoners met een vraag. De bepaalpas in praktijk. En natuurlijk helpt het dat er heel veel mensen op de haringparty waren bij Bonaparte maar ik geloof ook dat het begint te werken…

© @ondernemersinbedrijf

Het begon op dinsdag met de raadsbijeenkomst over het Plein. Zutphen en Lochem eensgezind op weg naar een betere toekomst. Geen gedoe, de juiste stappen, goed geleid en heldere antwoorden van het bestuur. Een zorgvuldig proces voor medewerkers en ruimte voor kansen voor werklozen. Daarvoor! Maatwerk! Vakmaatwerk!

Een ondernemer vraagt waarom zijn idee, herinrichting tuin, beetje agrarische bestemming, niet mag van de gemeente. Ik raak verdwaald in de regeltjes van onze openbare ruimte. Een vijver is ineens een bouwwerk. Vanwege de folie. Zou de aspergekweker daar ook rekening mee houden? Die gebruikt toch ook folie? Ook hier geldt dat bestemming en bedoeling door elkaar lopen. Ook hier is maatwerk de oplossing!

In de raadsvergadering van maandag nog zo’n mooi voorbeeld. Ondernemer groeit, zit eigenlijk op een onlogische plaats, er is ruimte waar bijna iedereen wel wat in ziet maar ja, de regeltjes… De raad heeft het college in deze case gevraagd om een oplossing te zoeken. Maatwerk. Maar wat we nou zo graag willen is dat deze zoektocht naar maatwerk onderdeel wordt van het vak van de professional. Onze ambtenaar!

Ik noem dat speelruimte. De zoektocht naar de bedoeling van de regel. Zodra er binnen die bedoeling geen belemmering is, geen bezwaar van omwonenden of ander belanghebbenden dan rekken we de regel op zodat het wel past. Regelruimte. De professional mag dat. We moeten weg van de angst voor het precedent en op zoek naar de ruimte. Vakmaatwerk.

Het werkt ook in de zorg. Als de oplossing voor een Lochems individu niet past binnen de contractuele kaders met de leveranciers maar het is wel beter voor de aanvrager en beter voor de gemeente, dan mag het. Ook daar is de professional bevoegd tot het nemen van die beslissing. Dat gaat altijd sneller dan wanneer er eerst een advies moet komen naar een commissie waar verder toch vaak geen kennis in zit… Daadkrachtig vakwerk dus. Beetje loslaten als bestuur, beetje meer op hoofdlijn als raad en vooral beetje meer ruimte voor de ambtenaar. Speelruimte voor de vakmens. Vakmaatwerk dus. D’r an!