BLOG 224: Het mooie van ongeloof!

Afgelopen maandag. Ruim honderd inwoners komen bij elkaar in het gemeentehuis van Lochem. Het onderwerp: energie! Hoe kan onze gemeente haar doel behalen: energieneutraal in 2030. Dit is mijn beeld.

Niemand is tegen duurzaamheid. Iedereen wil schone lucht en de meeste mensen beseffen ook wel dat we daar een grote verantwoordelijkheid hebben. En toch bleek maandag maar weer eens hoe weerbarstig de samenleving is. Ongeloof!

Bij het zien van de cijfers, en het maakt niet uit of ze kloppen of niet, ontstaat rumoer. Een aantal aanwezigen begint te lachen. Een ander aantal wordt boos. Weer anderen knikken ontkennend en slechts een enkeling trekt de conclusie dat we aan het werk moeten.

Er waren er natuurlijk ook die de doelstelling opnieuw wilden vaststellen. Weer jaren van praten over in plaats van doen. Er was zelfs iemand die in scenario’s wilde denken. Alsof er nog keus is…

De avond leverden twee dingen op. Ten eerste een mooie bloemlezing van kleine en grotere initiatieven waar inwoners morgen mee kunnen, en mee gaan beginnen. Real commitment. Hier en daar nog wat pril en voorzichtig maar zichtbaar. En dat is winst! Pure winst. En ten tweede was glashelder zichtbaar waar nog eens even een stevig gesprek gevoerd dient te worden. Om het ongeloof om te zetten in daden. Bij ondernemers, boeren, inwoners en ambtenaren.

De gemeente maakt na maandag geen plan. Nee, we gaan nu beginnen. U, ik, mijn kinderen en wij allemaal. Ik besef me dat wanneer ik naar mijn dak kijk dat ik ruimte over heb. En dat iemand die kan benutten. Ik besef me dat mijn volgende auto helemaal elektrisch moet zijn en dat we dus ook de busjes van PlusOV heel snel moeten omschakelen. Ik besef me dat we onze woningen heel snel moeten verduurzamen en dat daarvoor regels soms aan de kant moeten. En dat maakte maandag mooi. Het mooie van ongeloof is de twijfel erna. Dan besef en daarna actie. Het begin is er dus!

Ik besef me dat we vandaag moeten beginnen. Zodat we voor het eind van het jaar al kunnen zien dat we resultaat boeken. Meer zon op dak, meer laadpalen, meer elektrische auto’s maar bovenal meer verantwoordelijkheid. Om dat te bereiken moet het ongeloof aan de kant! Da’s dus echt een ongelooflijke uitdaging! D’r an!