BLOG 227: Collegetour!

Het college on tour! En u kunt met ze in gesprek. Over dat wat u belangrijk vindt. Op 4 en 5 oktober zijn ze aanwezig tijdens inspiratiecafés in Almen en Lochem, u kunt met de taxi mee of ze komen bij u thuis! Top!

Op basis van het coalitieprogramma Dichtbij, Duurzaam, Doen stapt het college uit het gemeentehuis bij u naar binnen. Zoals beloofd! Om samen met u te bepalen wat er de komende jaren dient te gebeuren in uw gemeente. Zoals afgesproken.

Ik vind het super dat ze het op deze manier oppakken. Dichtbij, in gesprek en op verschillende manieren. Ik hoop echt dat u er heel erg veel gebruik van maakt.

Om bijvoorbeeld uit te leggen dat het echt nodig is om uw straat veiliger te maken. Of om nog eens te onderstrepen dat uw bedrijf best duurzamer wil en dat u dat samen wil doen. Dit is uw kans!

Stel u wilt het meest duurzame huis van Nederland bouwen? Deel het! U heeft een bedrijf maar wilt dat eigenlijk stoppen en het pand omzetten in een woning? Bespreek het. U heeft uitbreidingsplannen en krijgt maar steeds geen reactie. Rij mee met het college in de taxi en heb het erover.

Of u heeft een prachtig idee om onze zorg te verbeteren. Voor jeugd of ouderen? Of u speelt al jaren met de gedachte om uw innovatieve plan om te zetten in actie. De gemeente kan u wellicht helpen. Stap één: vertel het de wethouder. Eric-Jan, Henk en Bert luisteren. Vanuit pure nieuwsgierigheid naar uw verhalen en plannen laten zij zich inspireren. Om vervolgens op basis daarvan de plannen voor de komende vier jaar te baseren. Echte invloed dus. De bepaalpas in de praktijk! Weet u nog?

Als lokale liberaal vind ik dit echt heel goed. En ja, er zijn ook pessimistische inwoners die zeggen dat dit een eenmalige actie is, of voor de bühne. Maar daar zijn we allemaal zelf bij! Ik hoor gelukkig steeds vaker bedrijven die positief reageren op de vele gesprekken die dit college met hen voert. Ik spreek inwoners die aangeven dat de wethouders  benaderbaar zijn en dat ze gewoon opnemen als je ze belt. Dat ze aangeven open te staan voor een gesprek waardoor voorstellen in één keer goed zijn en niet steeds ter discussie staan. Het gesprek aan de voorkant is zoveel effectiever dan het politieke debat in de raad. En dat geeft hoop! Er kan nog zoveel meer in Lochem! Collegetour dus! D’r an!