BLOG 228: Doorplussen!

De kranten staan er vol van. Apeldoorn stopt, Deventer ook. Zutphen twijfelt. Gaan Lochem, Voorst, Brummen, Epe, Hattem en Heerde door? In dit blog de bizarre ontwikkelingen van een openbare vervoerscentrale.

In 2015 spraken genoemde gemeenten af samen het vervoer voor schoolkinderen en WMO te regelen. Flink investeren in planning, capaciteit, systeem en organisatie. En inkoop. Inkoop van vervoer. Busjes met chauffeurs zodat iedereen op tijd gehaald en gebracht kan worden. En niet om het een of het ander. De VVD fractie was in 2015 als enige tegen…

Omdat de risico’s bij de gemeente lagen, omdat de vervoerder alleen klaar hoefden te staan met busje en chauffeur, omdat er een nieuw softwaresysteem gebouwd moest worden (en daar is de overheid nou eenmaal niet zo goed in) en omdat de kosten volstrekt onvoorspelbaar waren.

En nu, ruim drie jaar later zijn al die punten bewaarheid. De kosten zijn hoger dan verwacht (goh) en de planning is lang zo robuust niet als beloofd. Het valt als je alle cijfers bekijkt en de klachten van vorig jaar naast dit jaar legt eigenlijk nog best wel mee ook.

De nieuwe colleges van de diverse gemeentes buigen zich op dit moment over de vraag: doorgaan of stoppen. Apeldoorn stopt grotendeels. Deventer helemaal en Zutphen waarschijnlijk ook. Grote steden in de regio waarbij veel vervoer over relatief kleine afstand plaatsvindt. Heel anders dan Lochem, Epe of Hattem waar kleine aantallen mensen juist over grotere afstanden vervoerd moeten worden.

Ik ben heel benieuwd hoe e.e.a. zich ontwikkelt maar één ding weet ik wel. Mobiliteit is voor de VVD ontzettend belangrijk. En als de gemeente verantwoordelijk is voor het vervoer van jong, oud en gehandicapt dan zal Lochem dat regelen. Met of zonder PlusOV. Ondanks dat we niet voor deze samenwerking waren en wellicht gelijk hebben gekregen staan we voor onze verantwoordelijkheid. Vragen en moties van anderen doen daar niets aan af. Ons model van toen ligt nog altijd klaar. Innovatief, beetje Über-achtig, vraaggestuurd, goedkoper wanneer je bereid bent ver vooruit te plannen en duur bij ‘last-minute’. Wat mij betreft mag PlusOV door. De organisatie maakt namelijk nooit de kwaliteit, dat doen de mensen, en daar heb ik vertrouwen in. Doorplussen dus! D’r an!