BLOG 234: Slippers...

Ik zag vooral z’n slippers. De slippers van de Hondurese vluchteling. Honduras? Wist u dat? Tienduizenden vluchten voor rebellen of regime, armoede en geweld. Te voet, op weg door Mexico naar de VS. Hij huilde…

Vandaag is het exact honderd jaar geleden dat de Grote Oorlog eindigde met de wapenstilstand in het Franse bos bij Compiègne. Na vier jaar vechten, miljoenen doden en vluchtelingen, ook toen, stopte men met vechten. Nu, een eeuw later, zijn er nog altijd heel veel plaatsen onveiliger dan ons Nederland….

De huilende vluchteling vertelde tegen de journalist dat zijn broer vermoord was door bandieten, dat hij zijn gezin kwijt was en dat hij slechts naar Amerika wilde om twee redenen. Veiligheid en een goede opleiding voor zijn dochter. Twee heel belangrijke liberale waarden.

Trump doet z’n best om de stroom vluchtelingen vanuit Mexico tegen te houden. Europa heeft zo z’n eigen dingetjes. Nu weer het Pact van Marrakesh waarin migratiestromen ordentelijk en veilig geregeld worden. Maar terug naar de essentie. Vrijheid, veiligheid en ontplooiingskansen. Opleiding! Daar staan we toch voor? Als meest liberaal en tolerante land ooit?

Ik hoor vaak kritiek op de VVD. Makkelijk, veralgemeniseerd, soms kort door de bocht of ongefundeerd. En ja, er zijn bij de partij verbeterpunten. Denk aan integriteit, of aan de manier waarop we intern aan ons netwerk werken. En ook wat mij betreft mag er meer steun voor MKB in plaats van de grote multi’s. Maar uiteindelijk ken ik geen enkele andere stroming in ons land noch daarbuiten die beter bijdraagt aan vrijheid, veiligheid en ontplooiingskansen van mensen dan de liberalen van de VVD.

Vrijheid zit niet in geld. Tuurlijk, als welvaart zo vanzelfsprekend is als bij ons dan voelt het verlies van geld als het verlies van vrijheid en heeft de politiek het gedaan maar zo zit het natuurlijk niet. Vrijheid zit in respect, waardering, delen, kunnen gaan waar je wilt, zonder grenzen zodat je kinderen het beter hebben dan jij. En ik ken maar één partij die dat beseft en daar keihard aan werkt. Voor al die anderen in Nederland, en daarbuiten. En op een dag als vandaag mag je daar best eens even stil bij staan. Om er morgen weer keihard voor te gaan. Vrijheid! Als Merkel en Macron, hand in hand, beseffend. Met woorden, zoals ik. Of op slippers zoals de Hondurees... D’ran!