BLOG 237: IBOR, hè???

Zaterdag, De Stentor. Lochem onthult de nieuwe plannen voor het Integraal Beheer van de Openbare Ruimte! Zo, da’s een mond vol! Afgekort dan maar. IBOR! In dit blog de bedoeling. Heel 2019!

U kent het allemaal, bankje kapot, paaltje krom, verkeersbord gedeukt, berm wel, of niet gemaaid, onkruid?

Onze openbare ruimte, uw buurt, uw leefomgeving vraagt om onderhoud. En dat doet altijd de gemeente. Elk jaar geven we daar vele miljoenen aan uit. En er is altijd gedoe. Klachten worden niet opgelost, scheve tegels. Het is niet goed of het deugt niet. Dat is IBOR.

Het nieuwe plan geeft invulling aan beheer en onderhoud. En het mooie? U kunt over uw eigen buurt meepraten. En als u wilt mag u ook meedoen. U kunt het helemaal zo inrichten zoals u wilt. Samen met uw buren uiteraard, dat dan weer wel.

De gemeenteraad zal het voorstel in januari bespreken. Daarna zal Circulus Berkel het plan uit gaan voeren. Er zijn nu al op meer dan zestig plekken lokale afspraken gemaakt met straten, wijken of verenigingen. De komende twee jaar gaat heel de gemeente onder de loupe. Ligt het accent op veiligheid? Op orde en netheid? Op grijs of groen? Het is aan U. Samen stelt u de prioriteit en indien gewenst houdt u het zelf bij.

Schoon, heel en veilig. Da’s de norm. Er is dus altijd een gegarandeerde minimale kwaliteit. Dat moet natuurlijk ook. De rest bepaalt u. Samen.

En daar kunt u nu al mee beginnen. U weet als geen ander wat u belangrijk vindt en u wilt dat snel geregeld. Daarom vraagt de VVD u te reageren. Laat het ons weten. De komende maanden staan wat ons betreft in het teken van de inventarisatie van uw mening. We verzamelen uw voorbeelden om ze daarna snel op te lossen. En we doen dat heel simpel. Op Facebook, u reageert, een foto, natuurlijk de locatie en één korte opmerking.

Wij zijn benieuwd welke en hoeveel punten u aanmeldt. We nemen de reacties mee in het gesprek in januari. Dan neemt de raad een besluit. Over het geld, over de scenario’s en daarmee over de toekomst van uw buurt. Dat doen we graag samen met u. IBOR, dat dus! Uw buurt, één plan! Schoon, heel, veilig en dichtbij! Eigenlijk heel handig dus. D’r an!

Erik Haverkort, doener