BLOG 241: Doorvooruiten!

Afgelopen week zat ik samen met onze wethouder terug te kijken naar wat er zo al gebeurd is in 2018. Verkiezingen, nieuwe raad, coalitie, dichtbij, duurzaam maar vooral doen! In dit blog mijn conclusie!

Een jaar geleden schreef ik (blog 194) over stilstand. Gedoe met de WMO-raad, PlusOV en het gebrek aan vooruitgang. Ik hoopte voor Lochem een proactieve nieuwe wind na de verkiezingen. En da’s, zo lijkt het nu, gelukt. D’r is ’t afgelopen jaar ontzettend veel gebeurd in de gemeente. Het beweegt, bruist en gonst en dat is positief. Dat is goed!

We hebben het in de campagne geroepen. Het is jouw Lochem. Doe mee! En met ‘Doen’ en ‘Dichtbij’ in het coalitieakkoord geven we daar mooi invulling aan. Veel inwoners hebben bij de Lochemse collegetour hun geluid laten horen en daar wordt naar geluisterd en wat mee gedaan.

Maar er is meer. De uitdaging omtrent de vorming van ’t Baken was enorm. Met de sluiting van Het Plein en het besluit om de zorg voor werk ook bij ’t Baken onder te brengen werd de uitdaging nog eens veel groter. En het is gelukt! Overmorgen start Lochem met een eigen organisatie voor zorg, werk en inkomen. Met recht een bijzondere prestatie waar iedereen die eraan mee heeft geholpen trots op mag zijn! Vooruit!

Of denk aan de geluiden die ik onder ondernemers hoor. Het college is zichtbaar, bereikbaar, aanwezig, neemt besluiten en kiest. De aandacht voor economie en ondernemers in de gemeente is er weer. Het ondernemershuis in Laren. Belangrijke keuzes voor de inrichting van onze bedrijfsterreinen. WILA, NIJHA en recent Doornberg! Er is lang en veel over gesproken maar in 2018 is het gedaan! Oprecht in de vooruit!

En wat te denken van de rondweg Lochem. Nog dit jaar gestart met de uitvoering. Eindelijk! Het inpassingsplan door de staten in Gelderland, een echte schakel tussen de Achterhoek en de A1. Samen 80 en vooruit!

Er liggen natuurlijk ook best nog lastige dossiers. Denk aan de zorg voor onze buitenruimte en de omgevingswet. En hoe we alles willen blijven betalen terwijl we ook veel ambitie hebben. Of ons duurzaamheidsplan! Maar met deze coalitie en dit college zeg ik met heel veel vertrouwen: ‘Dichtbij, Duurzaam, Doen, Door!’ In de vooruit! Doorvooruiten dus!

Ik wens iedereen een geweldig, gezond en heel actief 2019! D’ran!