BLOG 253: Hoop!

Ik heb nog nooit zoveel bagger op sociale media langs zien komen als tijdens deze verkiezingen. Een deel van onze samenleving is volstrekt het fatsoen kwijt. Zorgelijk? Ja, want de proteststem is zonder oplossing en daarmee zonder hoop. En zonder hoop is zonder toekomst!

Iets niet willen is geen oplossing. Da’s alleen maar het probleem herhalen. Visieloos kritiek uiten zonder eigen idee is leuk voor de bühne maar inhoudsloos. De LPF implodeerde zonder Fortuin. De SP en Wilders tonen al jaren aan dat tegen zijn zonder oplossing nergens toe leidt. Zonder hoop. Zinloos.

De proteststem verzamelen in onze open samenleving is schijnbaar niet zo moeilijk. Je zorgt voor een nieuw geluid, roept overal en liefst met enig populisme dat het anders moet, belooft dat de problemen van mensen als sneeuw voor de zon verdwijnen en gebruikt de sociale media om de bestaande partijen vol te storten met een enorme lading politieke bagger.

De vraag die mij bezighoud is niet wat FVD nu gaat doen. Dat kan ik wel ongeveer bedenken. In de eerste kamer vooral blijven roepen wat verkeerd is en in de provincie zonder schade overeind blijven. Nee, de echte vraag is wat de VVD nu gaat doen. Wat wij gaan doen? Ik!

En het antwoord is even simpel als uitdagend. De onvrede van de proteststem verbindt. Dat electoraat is het met elkaar eens zolang ze bij de inhoud wegblijven. Zodra er compromissen gesloten moeten worden brokkelt het af. Dan zal ook FVD keuzes moeten maken. Keuzes die de VVD al lang gemaakt heeft. Middenpartij of niet, er zijn geen andere liberale partijen in Nederland. Geen enkele andere partij heeft meer oplossingen voor de issues die er zijn dan wij. Geen enkele andere partij heeft meer visie en meer positieve invloed op onze samenleving dan wij.

En dat is dus wat we moeten doen. Stoppen met het herhalen en reageren op de negatieve zinloze protestverhalen van de ander. Wij nemen vanuit eigen kracht en liberale overtuiging de vlucht naar voren! Hoop bieden!  Oplossingen. Nieuwe ideeën. Innovatie stimuleren. Vertrouwen uitstralen en waarmaken. Doen! Precies dat. Doen waar we goed in zijn. Vanuit onze basis. Met elkaar en met inwoners. Ik ben zo trots op de uitslag van de verkiezingen in Lochem! Bijna 22% kiest voor de VVD en dus voor de hoop! En slechts 10% voor het ge-oehoe van die uil van Minerva… Dat geeft vertrouwen. Daar krijg ik energie van en dat biedt toekomst! D’r an!