Blog 259: Doornemen, doorgeven...

In de week waarin het in de media vooral gaat over Mathijs en de NPO nam ik de jaarrekening van PlusOV over 2018 door. Denkend aan dagen die in het teken staan van vrijheid en verantwoordelijkheid vind ik dit.

Vooropgesteld, de gemeente is verantwoordelijk voor het vervoer van kinderen en zorgvragers en dat is prima. Vrij zijn en ontwikkelen gaat nou eenmaal niet zonder mobiliteit. En dat gemeenten dat samen regelen is goed.

PlusOV is het bedrijf dat het doet en dat kost fors meer dan ooit bedacht. Bij de start in 2014 is in de meerjarenbegroting een bedrag op genomen van ongeveer 11 miljoen voor 2018, de jaarrekening laat nu een bedrag van 19 miljoen euro zien! Da’s bijna een verdubbeling, en dat is niet goed.

Er zal in de negen gemeenteraden nog veel discussie volgen over PlusOV. We zijn er verantwoordelijk voor en we lossen het op. Langzaam beter.

Eén element vind ik echter onacceptabel. Ik las op één van de pagina’s dat de interim directeur een bedrag van ongeveer een kwart miljoen euro aan salaris heeft opgestreken. In één jaar! Heel fors boven de B-norm.

Kijk, ik vind het prima dat Mathijs veel wil verdienen, maar dan wel bij de commerciële. Salarissen betaald door belastinggeld horen onder de norm. Dat geldt voor een presentator bij BNNVARA en dat geldt zeker voor de directeur van ons lokale busmaatschappijtje.

Gister was het twee minuten stil. Stil voor onze vrijheid! Politici vol van verantwoordelijkheid willen niets liever dan die vrijheid doorgeven. Maar besef dan ook dat dat alleen kan en lukt als je de verantwoordelijkheid neemt die daarbij hoort! En dat betekent heel simpel dat je niet accepteert wat niet acceptabel is. Dat je gaat staan voor het recht en dat je aanspreekt dat wat krom is! Ook als je baas van de NPO wilt zijn. En ook als je als bestuurder gaat over het salaris van de interim directeur.

Zolang onze bestuurders niet in staat zijn nee te zeggen als het nodig is kunnen graaiers blijven doornemen en valt er voor ons niet veel om door te geven. Als je de vrijheid neemt om niets te zeggen van het overschrijden van de B-norm dan kun je die verantwoordelijkheid klaarblijkelijk niet aan. Als je voor de overheid werkt dan weet je wat de max is. Da’s simpel, voor iedereen hetzelfde en doet recht aan het feit dat het geld dat je uitgeeft is verdiend door anderen. Doorgeven in plaats van doornemen. Verantwoordelijke bevrijding! En dat vandaag! Ha! D’r an!