Blog 282: Afvallen

Geen onderwerp zo politiek gevoelig als afval. Ophalen, hoe vaak, scheiden voor- of na? Milieuparkjes, klinkt okay, maar waar dan? Op termijn krijgen we geld voor afval omdat het grondstoffen zijn maar vooralsnog maken we er met elkaar een dikke puinzooi van. Afvallen dus.

De gemeente heeft de kosten voor inwoners in 2020 fors laten stijgen. Onze weggooiregenboog aan containers kost per huishouden ongeveer 275 euro, uiteraard afhankelijk van het aantal keren dat u de bakjes aan de weg zet. Komende maanden kijkt de gemeente naar goedkopere alternatieven. Maandag bespreekt de raad het plan van aanpak voor de evaluatie. De financiĆ«le alternatieven zijn in april bekend, de mening van inwoners eind van het jaar. 


Wat mij betreft zijn er een paar kaders als we het over afval hebben. 


Als eerste? Verbranden van restafval is milieuvervuilend en verspilling. Daar moeten we dus mee stoppen. Scheelt CO2 en biedt de kans om te recyclen. Misschien dat het nu nog niet kosteneffectief kan maar met nieuwe technieken op korte termijn lukt dat vast! 


Als tweede? Ophalen zo effectief mogelijk organiseren. Ik ben niet voor aanmelden. Per container maakt CB veel meer kilometers dan voorheen. Gewoon elke dinsdag de container aan de weg. En als je dan twee kleurtjes wilt omdat bronscheiding het handigst is? Dan doe je twee bakjes op de wagen. Een voor oranje en een voor grijs afval.


Groen en papier is niet zo ingewikkeld. Dat is herbruikbaar en zou zichzelf economisch circulair moeten kunnen bedruipen. 


Bij het plan van aanpak zit een diagrammetje. De gemeente betaald per jaar 2,9 miljoen voor het inzamelen en verwerken van afval. Daarvan is 19% voor restafval. Wat me bevreemd is dat voor afval dat opbrengst zou moeten hebben (grondstoffen zoals papier en plastic en GFT) in totaal bijna 40% van de kosten zitten. Daar zit nog wel een circulair uitdaginkje. Als je wilt dat afval als grondstof een opbrengst gaat opleveren zitten we nog mooi een miljoen aan de verkeerde kant. Overige kosten en overhead zijn samen ook ongeveer 20%. Dat vind ik te veel. Ophalen, verwerken en verhandelen van afval zou een eenvoudig te beheersen proces moeten zijn. Daarvoor is geen grote overhead nodig. Zo ga ik de evaluatie maar eens in. Doel is dat de kosten dalen voor inwoners en dat het gemak blijft. Zo zit ik er in. Wat vind jij? Afvallen in Lochem dus dit jaar. D`r an! 


Erik Haverkort, fractievoorzitter